CB1100 EX to nowoczesny klasyk Hondy. Jeśli poszukujesz nowego motocykla ale czujesz sentyment do maszyn z lat 70 czy 80 to jest to ciekawa propozycja dla Ciebie. W tym artykule przedstawię swoją opinię na temat motocykla CB1100 w wersji EX oraz porównam go do wersji RS.
CB1100 EX cieszy oko. Klasyczny wygląd, potężny silnik, masa chromu i niewiele elektroniki. Do tego sporo mocy, fajna pozycja i łatwość prowadzenia. Wszystko to sprawia, że motocyklem chce się jeździć. I można nim jeździć bardzo długo bez zmęczenia. Jest wygodny i płynie po asfalcie bardzo przyjemnie. Jazda na nim jest właśnie bardziej sunięciem przed siebie niż jazdą. Motocykl sprawia, że chce się nim jeździć powoli, dostojnie, ze spokojem pokonując kolejne kilometry. Wygląda godnie i tak się prowadzi a może być Twój za 55 300. Tyle w skrócie – przejdźmy do konkretów.
Wygląd CB1100 EX
Motocykl został wykonany w zgodzie z starymi trendami. Mamy wyeksponowany silnik, okrągłą dużą lampę, okrągłe zegary z obrotomierzem i prędkościomierzem co już samo w sobie jest świetne. Klasyczne analogowe wskazanie prędkości i obrotów cieszyło moje oko. Do tego duże kierunki, dwa tłumiki i masa chromu. Co prawda część elementów jest aluminiowych, cześć tylko udaje chrom, ale całość prezentuje się godnie. Klasyczna, wygodna kanapa to kolejny plus tego motocykla. Jest naprawdę komfortowo. Mamy też masywny 17l bak paliwa z bardzo wygodnym wcięciem na nogi. Dla mnie wygląda świetnie. Budzi respekt i przyciąga wzrok przechodniów. Co ciekawe przędna lampa to 8 LEDów dzięki czemu generowany snop światła mocno odbiega od tego, co lata temu potrafiły wyrzucić z siebie reflektory. Należy też wspomnieć, że seryjny wydech również daje radę i nadaje ciekawe brzmienie. Do tego jego zewnętrzna obudowa jest podwójna, aby nie doszło do odbarwienia wydechu w wyniku przegrzewania.
Silnik w CB1100 EX
Mamy dokładnie 1140cc ale to szczegół. 90 koni i 91 momentu. Wszystko dostępne bardzo nisko, maksymalne wartości w okolicach 5k obrotów. I właśnie dlatego nie ma co się szarpać z manetką powyżej 6,5k obrotów. Nie ma takiej potrzeby. Charakterystyka pracy tej jednostki daje nam moc już od najniższego zakresu obrotów. Porównałbym to do charakterystyki pracy ropniaka. Idzie od dołu bez zająknięcia, bez szarpania, bez sprzeciwów. W tym modelu mamy 6 bieg, który jest naprawdę długi. Daje to nam możliwość jazdy ekonomicznej z większymi prędkościami. Jednak przez wzgląd na budowę motocykla, prędkość maksymalna została ograniczona do jakiś 190km/h – odpala się odcinka i już szybciej nie pojedziemy. Ważne za to, że wszystko chodzi płynnie, biegi wchodzą pewnie a jednostka chętnie wkręca się w obroty generując przyjemny basowy pomruk. Serce chłodzone jest powietrzem oraz olejem zatem będzie ciężko go przegrzać. Niestety generuje wystarczająco ciepła aby dać o sobie znać w trakcie jazdy. Spalanie oscyluje w okolicach 6,5l/100km.
Zawieszenie w CB1100 EX
Zawieszenie w tym motocyklu również nawiązuje do myśli technicznej zeszłych lat. Mamy klasyczny widelec z przodu i kolumny z tyłu jedynie z regulacją napięć wstępnych sprężyn. Ale działa dobrze. W zasadzie to, że płyniemy sobie przez asfalt wynika z 3 rzeczy. Z tego zawieszenia, z masy motocykla i wygodnego siedziska. Wszystko to sprawia, że nie czuć nierówności na drodze, a motocykl nie trzęsie nami z powodu byle pęknięcia na asfalcie. Maszyna przelatuje po wszystkim nie przenosząc drgań, dzięki temu właśnie odnosiłem wrażenie, że nie tyle jadę co toczę się dostojnie w kierunku celu. Jakby nie było, w standardzie dostajemy zawieszenie Showa. Przedni widelec progresywnie zwiększa stopień tłumienia w zależności od warunków. Podwójny amortyzator z tyłu, również dzieło Show, ma regulacje naprężenia wstępnego. Także jest przyjemnie i wystarcza do codziennej jazdy po miejskich nierównościach oraz szlakach pozbawionych asfaltu. Nie wspominam oczywiście o autostradach bo po gładkiej powierzchni suniemy mega przyjemnie. Nie mniej jednak większe doły stanowią problem wiec w piaskowe ścieżki bym się nie pchał.
Hamulce CB1100 EX
Hamulce zastosowane w CB1100 wystarczają do zatrzymania 255kg wraz z dodatkowym obciążeniem. Zastosowano tutaj dwie pływające tarcze 296mm z dwukanałowym ABS z przodu oraz pojedynczą tarczę z tyłu. Dźwignię można obsługiwać jednym palcem i w zasadzie taki nacisk wystarcza do codziennego użytku. Jednak skuteczniejsze hamowanie wymaga użycia dwóch palców. Klamka nie ma głębokiego skoku a praca całego układu jest naprawdę przyjemna. W sumie nie ma się co rozpisywać. Hamulce działają należycie, spełniają swoje zadanie, jeśli chcecie wryć przednie koło w asfalt wystarczy mocniej ścisnąć klamkę i modlić się, żeby ABS zadziałał 😉
Właściwości jezdne CB1100 EX
Motocykl jest nakedem. Jest masywny nie tylko z wyglądu. Siedzisko nie jest wysoko, i przy 180cm wzrostu spokojnie opieracie się o asfalt obiema nogami. Nie mniej jednak 255kg robi swoje. Na szczęście położenie środka ciężkości sprawia, że gdy tylko zaczynamy się toczyć, to zapominamy o tej masie. Pomimo swoich gabarytów motocykl jest manewrowy. Chce skręcać i potrafi to robić przy niewielkich prędkościach. Można nim pocisnąć po zakrętach ale również manewrować w korku. Oczywiście powolne manewry wymagają sporej uwagi, ale da się. Jednak moim zdaniem głównym przeznaczeniem tego motocykla jest spokojne podróżowanie w kierunku upatrzonego celu. Trzeba wyjechać z miasta aby w pełni nacieszyć się tym motocyklem. Charakterystyka pracy jednostki sprawia, że w zasadzie od 60km/h nie ma co szarpać z biegami. Idealnie na wolniejszą mototurystykę czy jazdę dla przyjemności. Bo motocykl daje naprawdę sporo frajdy z jady.
CB1100 EX dodatkowe obserwacje
Niewiele znajdziemy pod kanapą. W zasadzie nie ma tam po co zaglądać, ale siedzisko samo w sobie jest mega wygodne. Światła robią swoje. 4 LEDy potrafią oświetlić drogę, a gdy odpalimy kolejne 4, w ramach świateł drogowych (łącznie 8 LEDów), to i ptaki w gniazdach czują się „oświecone”. To co urzekło mnie w trakcie nocnej wycieczki to wygląd zegarów. Za dnia patrzysz w analogi z rozkoszą. Ale w nocy dostrzegasz ich prawdziwe piękno. Po raz kolejny przypomniałem sioebie czemu nie lubię tych ciekłokrystalicznych pasków. Wydech przyjemnie mruczy, a ludzie oglądają się za motocyklem. Ogólnie dobrze czułem sie jeźdząc tym sprzętem, trochę tak majestatycznie i z klasą. Czuć to również w spojrzeniach ludzi, których wyraz twarzy nie zdradza zdenerwowania, bo ktoś wyje wydechem, tylko bardziej podziw i zainteresowanie kto to tam jedzie. Naprawdę fajne uczucie. Niestety tankowanie jest nieco problematyczne. Wlew jest blisko ramy zatem pistolet trzeba trzymać zdecydowanie wyżej, bo jeśli włożymy go do baku to automat będzie odbijać i paliwo nie nakapie.
CB1100 EX vs RS
Honda CB1100 występuje również w nieco bardziej sportowej i nowocześniej wyglądającej wersji RS. Różnica w cenie to 2 tysiące złotych. Co dostajemy za te pieniadze:
- nowoczesne, małe sportowe kierunkowskazy;
- sportową kanapę, mniejszą i twardszą, wymuszającą na kierowcy bardziej pochyloną do przodu pozycję;
- zdecydowanie lepsze zawieszenie: grubsze amortyzatory z przodu oraz zbiorniczek wyrównawczy z tyłu, całość również od Show’a;
- zdecydowanie lepsze hamulce, lepsze podzespoły, większa tarcza;
- wahacz wykonany z aluminium a nie ze stali;
- felgi bardziej nowoczesne, z żeberkami zamiast szprych;
Sprzęt jest o 3 kg lżejszy ale jakoś bardzo nie rzutuje to na wrażenia z jazdy na nim. Za to wygląd jest już zupełnie inną kwestią. Zdecydowanie więcej tu czerni, mniej chromu, wygląda bardziej zawadiacko. Na dobrą sprawę bardziej cieszył moje oko. Czy to wszystko warte jest 2k? Tą decyzję pozostawiam już Wam.
Dane techniczne CB1100 EX
Klasycznie na koniec coś dla lubiących suche fakty i cyferki:
Typ silnika | Rzędowy, 4-cylindrowy, chłodzony powietrzem i olejem, DOHC |
Pojemność | 1140 cm3 |
Moc maksymalna | 89,8 KM przy 7500 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 91 Nm przy 5500 obr/min |
Długość całkowita | 2 200 mm |
Szerokość całkowita | 830 mm |
Wysokość całkowita | 1 130 mm |
Wysokość siodełka | 790 mm |
Waga w stanie gotowym do jazdy | 255 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 16,8 litrów |
Cena: | 55 300 PLN (EX ABS 2017) |
Więcej na temat tych motocykli przeczytacie na stronie producenta, a pełne zestawienie danych technicznych znajdziecie tutaj. Zapraszam również do obejrzenia wideo recenzji motocykla, oraz innych filmów z jej udziałem czyli pierwsze wrażenia z jazdy oraz odcinek na temat tego co sądzę o motocyklach typu naked.
Poniżej galeria ze zdjęciami motocykla: